Facebook markedsføring

Aka. Videoreklamer på Facebook

facebook-videocam4-ss-1920.jpg

Som overskriften antyder, vil jeg fordybe mig lidt i Facebook markedsføring, men da vi ved Quarky Point på ingen måde er et full service bureau, vil jeg ikke fortælle om Facebook markedsføring i bred forstand. Jeg vil hellere fortælle om hvorfor DU skal bruge video i din Facebook markedsføring.

 
Facebook-Personalization.jpg

Hvorfor facebook

Først og fremmest hvorfor skal Facebook bruges som et værktøj til at promovere reklamefilm og andre typer af videocontent i markedsføringsøjemed.  Antallet af Facebook videooplag er steget med 75%[1] på årlig basis og det er hvis man udelukker tallet for USA, hvor det er endnu højere. 100 million[2]timer af video bliver set hver eneste dag på Facebook, imens et opslag med video har 135%[3] mere organisk rækkevidde end f.eks. et opslag med billeder, så videoer er mere populære end billeder og bliver delt i højere grad på Facebook. En masse gode grunde til at bruge Facebook til markedsføring af en virksomhed med video som værktøjet.

 

[1] http://mediakix.com/2016/08/facebook-video-statistics-everyone-needs-know/#gs.guUTy0A

[2] https://techcrunch.com/2016/01/27/facebook-grows/

[3] https://www.socialmediatoday.com/marketing/top-5-facebook-video-statistics-2016-infographic

 


Video annoncering på Facebook

Facebook har mange forskellige typer af video reklamer, som man kan anvende og et par forskellige muligheder fro at indsætte dem på Facebook.

Den mest kendte er Instream videoannoncer, som er annoncer som ligger i folks almindelige feed, hvor vi ser alle opslag fra venner og bekendte, der dukker videoannoncen op iblandt opslag fra ens venner. I højre sidebar kan videoannoncen også placeres ligesom almindelige billedannoncer, de vil dog typisk ikke være så tydelige, da folk primært holder fokus på midten[1] hvor vi har vores feed. Facebook har tydeligvis ladet sig inspirere af Youtubes instream annoncer, som vi typisk ser i staren af en video og nogle gange i længere videoer i midten af videoen. Facebook vil nemlig begynde at teste preroll ads i år 2018[2] dvs. videoannoncer der kommer før den video, som man klikker ”play” på, det er stadig i sin spæde start, men til at at starte med vil de teste det på ”Watch”, som er Facebooks egen Youtubeversion, som lige nu kun ligger på den amerikanske version af Facebook. Hvorvidt og hvornår det bliver bredt ud på Faceboooks andre nationale hjemmesider deriblandt Facebook i Danmark, vides ikke, men Hvis det går godt i USA, vil det formentlig blive spredt ud på alle andre nationale Facebook sider. Sidst men ikke mindst, da Facebook også ejer Instagram, kan vi også lægge videoerne på Instagram og ramme en anden målgruppe, som typisk er noget yngre.

 

[1] http://www.businessinsider.com/heatmap-most-facebook-users-see-ads-2013-1?r=US&IR=T&IR=T

[2] https://www.recode.net/2017/12/14/16776314/facebook-watch-pre-roll-video-ads-video-2018

 

facebook-video-ads.png

price-youtube.png

Selve videoen

Når det kommer til selve videoen, er der et par ting man skal være opmærksom på. Videoer er per automatik altid slået på lydløs, så selvom de er på autaoplay og starter automatisk, er der ingen lyd, medmindre man selv tænder for lyden, faktisk bliver 85% af alle videoer på Facebook set uden lyd[1], så hvis videoen ikke er 100% selvforklarende, men hvor der er noget monolog eller dialog, skal man lægge undertekster på, så seeren kan se videoen uden lyd, f.eks. når folk ser det på arbejdet, i skole eller imens de er på farten. Kort er godt, videoen må ikke være lang, Facebook er et hurtigt medie, hvor vi scroller igennem, så videoen må max være 1 min.[2], så man kan fastholde seerens interesse, så vi skal kommunikere knivskarpt.

 

[1] https://digiday.com/media/silent-world-facebook-video/

[2] https://wistia.com/blog/does-length-matter-it-does-for-video-2k12-edition

 

Forskellige typer af video til Facebook

user_generated_product_video_on_product_page.png

En kan have forskellige budskaber og derigennem udformes ganske forskelligt. Her følger en række eksempler på hvilke typer af video man kan lave til sin Facebook video kampagne:

Produktvideo. Det kan være en simpel produkt video der forklarer og fremviser produktets fordele, anvendelsesmuligheder og udsende.

Testimonial. En testimonial video, består typisk af en glad kunde, der fortæller om deres erfaring med samarbejdet med virksomheden, hvad de har fået ud af at bruge produktet og hvorfor de vil anbefale andre at anvende det.

Behind the scenes. En anden vinkel kan være ”behind the scenes” hvor vi f.eks. ser produktionsprocessen på en fabrik eller designere eller andre medarbejder der fortæller om deres arbejdsprocesser i forbindelse med produktionen af deres service/produkt, som giver et meget troværdigt indblik i tilblivelsen af produktet.

Slutteligt, hvis man allerede har fået produceret en video i sin tid, kan man opgradere/justere den eller bruge den igen igennem Facebook. Der er mange muligheder og mest af alt, handler det om at tage det første spadestik for at udnytte de forretningsmuligheder, som Facebook markedsføring præsenterer.

Ønsker du inspiration til hvad der kan lade sig gøre og/eller hvordan vi kan optimere jeres videomateriale, kan vi kontaktes på palle@quarky point.dk