Motion graphics – animationens ferrari

 

motiongraphic.png

I følgende artikel vil vi gå lidt I dybden med den kære motion graphic – animation når det er smukkest. Hvad er motion graphics, hvorfor og hvornår er det bedst at bruge motions graphics og hvilke typer der findes på markedet.

 

 
motion.jpg

Den klassiske motion graphic

En motion graphic, er som navnet antyder et stykke grafik der er tilsat ”motion”dvs. bevægelse, det kunne være noget grafik der er skabt til videoen eller at man taget noget gammelt grafik og animerer det, så får man en motion graphic – det er den mest simple og brede definition, som vi bruger her. Der findes så et væld af underkategorier, som hører ind under den paraply.

 

 

 


Hvorfor animation fremfor video med rigtige optagelser

 

 

Man kunne stille sig selv spørgsmålet hvorfor skulle jeg lave en motion graphic, som tager længere tid at lave og er dyrere end en video optaget med rigtige mennesker. Man skal heller ikke altid vælge at lave en motion graphic, det afhænger af en række faktorer, som produkt, målgruppe, branche, stil etc.

Fordelene ved motion graphics er at det er et fantastisk redskab til at forklare komplicerede produkter og koncepter, som gør videoen engagerende, nemmere at forstå og at huske efterfølgende. Mennesker er generelt visuelt orienterede, så vi har nemmere ved at optage læring igennem et billedmedie, som video. Hvis vi f.eks. læser en tekst kan vi huske 30% efterfølgende, men hvis vi ser en video kan vi huske op til 80%[1], en markant forøgelse, der er til at tage og føle på.

 

[1] http://paulmartinlester.info/writings/viscomtheory.html

 

animationplus.png

Hvornår skal man bruge motion graphics

 

 

Hvis dit produkt f.eks. er ikkefysisk, kan en motion graphic skabe en fysisk fornemmelse for produktet, ved at skabe billeder til at fortælle om produktet f.eks. ved et it produkt, som ellers kan være svært at forstå, da det har en del detaljer og muligheder, så ved et stykke software, passer motion graphics som fod i hose til at forenkle og visualisere produktets egenskaber overfor målgruppen, der gerne skulle kunne forstå produktet, for at blive potentielle kunder. Et eksempel kan ses ved denne video vi lavede til Innomate, som kort med de visuelle virkemidler ridser op hvad deres software kan.

 

Hvis dit er fysisk, f.eks. en møbelproducent eller restaurant, vil du gerne vise dine lækre møbler og menuer frem og måske vise produktionsprocessen i fabrikken eller i køkkenet, så kunden forstå hvordan det bliver produceret og kan fornemme den kvalitetsskabende proces, i disse tilfælde vil det være oplagt et lave en video med rigtige kameraoptagelser, som f.eks. ved Epi-Center, som er et kontorfællesskab, da har vi dog kombineret alm. video optagelser med motion graphics, som er en af underkategorierne indenfor motion graphics. Ved at lave et par enkelte stykker grafik og sprede dem i videoen, kunne vi sætte fokus på nogle nøgle elementer, som ellers går tabt, vi kan meget præcist vælge at fremhæve de vigtigste pointer i videoen, så seeren nemmere husker dette og vi bestemmer hvad seeren efterfølgende skal huske Epi-Center for. Noget som kunne være en ellers ganske alm. video, fik vi tunet og optimeret med motion graphics.

Det dejlige ved motion graphics er at vi kan lave lige det vi kan forestille os, hvis vi kan tegne det, kan vi lave en video ud af det, så mulighederne er ubegrænsede og næsten hvert projekt kan få gavn af hele eller delelementer indenfor motion graphics.

Ønsker du inspiration til hvad der kan lade sig gøre og/eller hvordan vi kan optimere jeres videomateriale, kan vi kontaktes på palle@quarky point.dk